Kom igång med sociala medier

Vart ska du finnas, hur ofta och vad ska du posta egentligen? 

Varför ska du ens bry dig om sociala medier, är det inte bara ännu en fluga?

Det kan kännas som att det dyker upp nya sociala medier och trender nästan varje dag, vilket kan göra det lite skrämmande att ens börja engagera sig. Hur ska du egentligen kunna hålla dig uppdaterad med allt som händer samtidigt som du driver ett företag? Och vad händer egentligen om du börjar tjäna pengar på facebook, om facebook en dag packar ihop och försvinner?

Det kan vara bökigt och frågorna är många. På den här sidan försöker vi reda ut bland begreppen och göra det lite enklare för dig att komma igång med sociala medier. I slutet av sidan har vi även sammanfattat en enkel checklista så du kan komma igång med ditt arbete!

Välj rätt plattform för ditt företag att synas på

Idag finns det en uppsjö av olika kanaler och plattformar i sociala medier. För dig som företagare gäller det att välja rätt kanaler att arbeta med utifrån ditt mål och målgrupp. Vilka vill du nå ut till, vill du locka kunder eller kanske anställda? På vilka plattformar konsumerar de information i vanliga fall? Du behöver finnas där din målgrupp finns.

    De vanligaste kanalerna

    • Facebook
    • Instagram
    • Linkedin
    • Snapchat
    • Youtube
    • Pinterest

    Andel av internetanvändarna i Sverige som nyttjar sociala medier dagligen

    Enligt IIS

    12-15 år

    Snapchat  89 %
    Instagram 77 %
    Facebook 16 %

    16-25 år

    Snapchat 73 %
    Instagram 73 %
    Facebook 72 %

    26-35 år

    Snapchat  24 %
    Instagram  56 %
    Facebook 72 %

    36-45 år

    Snapchat 8 %
    Instagram 35 %
    Facebook 63 %

    46 - 55 år

    Snapchat 5 %
    Instagram 23 %
    Facebook 58 %

    56- 65 år

    Snapchat 2 %
    Instagram 19 %
    Facebook 46 %

    66-75 år

    Snapchat 1 %
    Instagram 17 %
    Facebook 43 %

    76+

    Snapchat 0%
    Instagram 6 %
    Facebook 25 %

    Innehåll, vad ska du egentligen posta för något?

    Memes, kattvideos och fake news. Vad ska du egentligen posta för något? Egentligen är det bara fantasin som sätter gränserna på vad du kan skapa för innehåll. Eftersom du antagligen läser den här sidan i form av företagare så behöver såklart innehållet du skapar vara något som ditt företag kan stå för, som representerar ditt företags vision och värderingar. Driver du ett ungt företag som riktar sig mot en ung målgrupp kanske memes och kattvideos är perfekta inlägg att skapa. Riktar du dig mot andra företag och organisationer kanske det är mer relevant att skapa innehåll kring hur man når bra resultat i din bransch, eller vad man ska tänka på för att lyckas med sina köp eller projekt? Fundera vad som är av värde för dina läsare!

    Informera, underhålla eller utbilda

    Ett lite förenklat sett att se på innehåll är att man kan informera, underhålla eller utbilda läsaren. Eller en blandning av alla tre såklart. Vad passar bäst på din målgrupp och vad passar bäst för ditt företag? Spåna på olika ideer som kan funka inom dom olika områdena och som matchar både ditt företags varumärke och din målgrupps intressen.

    Tänk långsiktigt

    Sociala medier kan vara en stor tillgång för ditt företag - om det används rätt. Planera och strukturera upp hur du vill jobba med sociala medier, till exempel genom att skapa en kalender. Beroende på ambitionsnivå kan den vara uppbyggd i veckor eller månader, men oavsett layout kommer du att skapa dig en överblick vilket hjälper dig att ha - och hålla dig till - en sammanhängande taktik för dina sociala medier. 

    Skapa kvalitativt innehåll

    Vi vill känna och ryckas med av det vi ser i sociala medier, vi behöver engageras. Försök därför att skapa ett djup i ditt innehåll som berör läsaren och visar varför just din produkt eller tjänst skulle gynna hen. Visa värdet ditt företag har att erbjuda en potentiell kund och försök att få en kombination av känslor och information i ditt flöde. Helheten ska locka läsaren, så tänk på att inte bara försöka sälja. Väldigt få är antagligen intresserade av att sitta och bläddra igenom ett flöde av som känns som en annonsplattform.

    Skapa spin-offs

    En idé kan ofta leda till ytterligare en idé. Försök att tänka konstruktivt, kanske skulle just ditt företag må bra av en viss sorts tävling varje vecka eller varför inte ha en temadag varje tisdag? Försök att komma på idéer som passar ditt företag - då brukar inspirationen göra sitt och skapa egna spin-offs.  
    ​​​​​​​

    Mät resultatet

    Självklart vill du kunna se på vilket sätt din närvaro på sociala medier gynnar ditt företag och varumärke. Hitta ett sätt att mäta resultatet. Kanske genom att titta på trafiken till din hemsida? Ökar antalet samtal till företaget? Har du lyckats öka varumärkeskännedomen? Bestäm sätt som passar dig och följ upp.

    Checklista för att komma igång med sociala medier

    För att underlätta för dig att komma igång med sociala medier så har vi satt ihop en enkel checklista för dig att utgå från när du börjar ditt arbete. Ta lite tid och besvara frågorna i tur och ordning, så har du en bra grund att stå på när det är dags för dig att börja din sattsning på sociala medier. Lycka till!


    1. Mål och syfte

    Varför ska du finnas på sociala medier, vad vill du ha ut av det?


    2. Målgrupp

    Vilken målgrupp riktar du dig till? Vilka är dom, vad gillar dom och vart finns dom?

    3. Plattform

    Vilka eller vilken plattform tror du kommer leda dig till målen? Vart finns målgruppen du valt att rikta dig mot?

    4. Innehåll

    Vilken typ av innehåll passar ditt företag? Vilken typ av innehåll är din målgrupp intresserad av? Vilken typ av innehåll är lämpligt baserat på målen du satt? Vilken typ av innehåll och hur bör det vara utformat på plattformen du valt? Kolla på andra och inspireras!

    5. Innehållskalender

    Skapa en kalenender där du kan planera i förväg hur ofta du ska posta, samt vad och när du ska posta. Kanske postar du en fakta-post varje måndag, eller ett skämt varje fredag? Börja med en enkel kalender så kan du göra den mer avancerad och detaljerad ju mer du arbetat.

    6. Mät och utvärdera

    Nu när du kommit igång med ditt postande, vilka inlägg får bra respons och vilka går inte lika bra? Gör mer av det som går bra och vidareutveckla det som inte går lika bra. Stäm av mot målen du satt under punkt ett, kanske behöver vissa saker justeras för att du ska nå målen?

    Vill ni ha hjälp med social media?