Lyckas med varumärket online

Utforska den digitala världen och stärk ditt varumärke
När du ska få komma ut med din digitala närvaro är det bra att ha en strategi och arbeta utefter det för att få bästa möjliga resultat. 

Definiera ditt varumärke


Vem vill du vara? Vad kan du erbjuda dina kunder?

Strategi


​​​​​​​Jobba utifrån en strategi. 

Kundresan

​​​​​​​
Bygg en relation och ett förtroende innan du börjar prata sälj. Med kundresan...

Uppföljning och förbättring



Din resa genom säljtratten

​​​​​​​
En klassisk modell är den så kallade säljtratten. ​​​​​​​Ni kanske har sett någon form av den tidigare, här kommer vi att använda oss av den för att exemplifiera vad som behövs för att få till en lyckad marknadsföring online. 

Kännedom

Bred annonsering, Display, Banner

Konkurrensen finns överallt, därför måste ni stå ut ur mängden för att vinna uppmärksamheten från potentiella kunder. Ni tävlar inte bara mot era direkta konkurrenter, utan på internet kampas alla marknader om att få blickarna mot just deras verksamheter. 
Därför behöver det inte vara negativt om en större konkurrent drar uppmärksamhet till er bransch, bara ni lyckas sticka ut när den väl är riktad mot ert håll. 
​​​​

Nyfikenhet

SEO, SEM, Webbsida

Att synas är a och o i all marknadsföring. Därför kan sökmotoroptimering gör enorm skillnad i att nå ut till de ni vill. Säljer du bilar och någon söker efter en bilhandlare? Då måste du synas. Genom att använda SEO på er hemsida har ni tagit ett väldigt stort steg i rätt riktning mot det. För att ta det ytterligare ett steg är det viktigt att ni annonserar rätt och använder er av verktyget sökmotorsmarknadsföring på ett effektivt sätt. 

Transaktion

Gratis konsultation, Boka demo, Nyhetsbrev, Köp

Att fånga upp de kunder som är intresserade av din verksamhet är nästa viktiga steg. Det måste vara lätt att inte bara hitta information om ditt företag utan också att beställa en produkt eller boka en tjänst.
Vart finns ni? Hur beställer man? 
En lättnavigerad hemsida som passar er verksamhet kan göra all skillnad för att en potentiell kund ska ta steget till att köpa just din produkt. 

Service

​​​​​​​Kundvård, Webbsida, Community

Lova inget som du inte kan hålla - det viktigaste är alltid att kunden får det de förväntar sig. Värna om relationen till varje kund och lägg ett värde i att hålla dem nöjda. 

Ett sätt att komma närmare kunden är genom sociala medier, där du kan upprätthålla en dialog och bibehålla intresset i form av dina text- och bildval. Om du lyckas att skapa en trygg relation mellan ditt företag och dina kunder kommer också kundlojaliteten att öka.

Ambassadör

Recensioner, Word-of-mouth

Bra service leder till nöjda kunder som kommer att sprida ordet om ditt företag, så låt dina kunder bli ambassadörer för ditt företag genom recensioner.
En nöjd kund lockar nya potentiella kunder - och du kommer att växa bara genom att du gör ett bra jobb.

Vill ni ha hjälp med ert varumärke?