FAQ

​​​​​​​Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna som kommer upp angående hemsidor, internet och digital närvaro.

Varför ska jag ha en hemsida?

Att dina kunder söker på internet innan de handlar, äter ute, semestrar kan du nästan vara säker på. En bra närvaro på internet skänker din verksamhet trovärdighet och gör er lättillgängliga för potentiella kunder. Om du inte finns eller går att hitta på nätet så finns risken att dina kunder istället letar sig vidare till någon av dina konkurrenter. Din hemsida ligger uppe och jobbar dygnet runt och är redo att stå till tjänst för dina kunder precis när kunden själv vill det. ​​​​​​​Läs mer om hemsida...

Hur får jag besökare till min hemsida?

Din verksamhet kan ha den finaste hemsidan i världen men besöker ingen den så gör den ingen nytta. Så hur får du besökare att komma till hemsidan? Det finns såklart flera sätt att göra detta på. Vanliga metoder är sökmotoroptimering, annonsering av olika slag, sociala medier och content marketing.
  • Tips 1: Försök inte bara få besökare till din hemsida, sikta på att få rätt besökare.
  • Tips2: Digitala hjälpmedel, optimering och annonser i all ära. Men glöm inte att jobba på ditt varumärke och din position i branschen. Gör folk nyfikna på ditt företag och jobba ständigt på ditt rykte. Är du ett av dom självklara alternativen i din bransch så kommer rätt personer att vara nyfikna på dig.

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering eller SEO (search engine optimization) är det arbete man gör för att försöka få sin hemsida högre upp i resultatet hos sökmotorerna och därigenom få fler besökare till sin hemsida. Ett enkelt sätt att se på det är att försöka tillhandahålla information som man tror att potentiella kunder är intresserade av, med ett språk som den som söker använder sig av. Därför kan det ofta vara bra att inte använda sig av allt för mycket fackspråk. Det finns också flera tekniska aspekter att ta hänsyn till. Läs mer om sökmotoroptimering här för en djupare genomgång.
  • Ett tips: Sökmotoroptimering kan verka skrämmande, tekniskt och svårt. Men det behöver faktiskt inte vara så svårt att komma igång. Innehållet på din hemsida kommer vara din starkaste och viktigaste tillgång, så börja där. Fundera på några ämnen dina kunder troligen söker på och skriv utförliga texter om dom ämnena. Swoosh så har du påbörjat ditt arbete med sökmotoroptimering. Härligt va?

Kan jag ligga etta på Google?

Ja och nej. Någon ligger såklart etta varje gång man söker på Google, men sökresultatet behöver inte vara lika när två personer söker på samma sak. Det finns mycket som spelar in på sökresultatet. T. ex geografisk läge, tidigare sökningar och användarhistorik. Sökmotorer arbetar hårt för att resultaten ska vara så relevant som möjligt för den som söker. Så nja, det finns ingen ranking på Google som är huggen i sten, så det är svårt att räkna någon som etta på ett ord.
  • Ett tips: Istället för att tänka på placeringar, fokusera på vad ni får ut av att synas på tex. Google. För man vill ju att det genererar något, eller hur?

Vad är SSL?

Att ha ett SSL-certifikat (Secure Sockets Layer) innebär att informationen som sänds mellan webbläsaren (det besökaren använder för att kolla på hemsidan) och servern (där hemsidan ligger) är krypterad. Har man inte SSL så signalerar det till användare att sidan inte är helt tillförlitlig. Du kan kolla om en hemsida har SSL genom att kolla i adressfältet i webbläsaren (där du skriver in webbadresser), du borde se ett hänglås eller en text som visar om anslutningen är säker eller inte. Avsaknaden av certifikatet kan påverka hur sökmotorer ser på er sida och även er placering på sökresultaten.
  • Ett tips: Hittar du inte vart du kollar om din sida har SSL? Googla på "SSL checker" så hittar du mängder av verktyg du kan använda för att kolla om du har SSL eller inte.

Vad är SEM?

Sökmotormarknadsföring (SEM) som är ett samlingsbegrepp för all typ av marknadsföring på en sökmotor oavsett om man betalar för det (sökmotorannonsering) eller arbetar med sin egen hemsida (sökmotorsoptimering).

Vad är SEA?

SEA är en fin förkortning för annonsering i sökmotorer. Ofta kallat sökmotorsannonsering eller SEA (förkortning på Search Engine Advertising) är betalt innehåll som synliggör ditt företag i en sökmotor som Google, Bing m.fl..

Ska min webbsida ha mobilanpassning?

Det beror såklart på vad ni ska ha er hemsida till. Bygger ni en hemsida som bara ska användas internt på kontoret där alla sitter med datorer så behövs såklart ingen mobilanpassning. Men om hemsidan ska ut i "den verkliga världen" så är en hemsida som fungerar i mobilen något ni absolut bör ha. För två år sedan så besökte 76 % av sveriges befolkning dagligen internet via mobilen. Det är en siffra som antagligen kommer att fortsätta stiga. Idag ska informationen var lättillgänglig och snabb. Att hemsidan fungerar och presenterar innehållet väl i mobilen är även något som sökmotorer kollar på när dom "rankar" er hemsida.

Vad kommer härnäst i internet & webbside-branschen?

Tusenkronorsfrågan. En fråga som såklart är omöjlig att svara helt säkert på. Men om vi kollar på vad som trendar just nu så kan vi ändå få en liten aning om vad som kan hända. Några ämnen som är på tapeten just nu är: Augmented Reality, Kryptovalutor, Internet of Things, Big Data, AI, Röststyrning, Content marketing och rörligt innehåll. 

Visste ni t.ex. att för år 2020 är prognosen att 50 % av alla sökningar kommer ske via röststyrning.

Vad är ett domännamn?

Ett domännamn är adressen på din webbsida. T. ex www.namn.se. Läs mer om domännamn...

Vad är webbhosting?

Webbsidor är förvarade på speciella hårddiskar som kallas för servrar. Servrarna är kopplade till internet vilket gör att man kan komma åt det innehåll (ex. er hemsida) ni har på er server utifrån. Genom användandet av domännamn så slipper dessutom besökarna komma ihåg en jobbig IP-adress för att hitta dit. Har man varit flitig med sin hemsida så kan man också tänka sig att endel personer kommer via tex. Google.

Vad innebär det att webbsidan är responsiv?

Istället för att en hemsida skulle ha en fast storlek (som en bok eller tidning) så brukar hemsidor idag vara responsiva. Vilket betyder att hemsidan anpassar sig efter skärmen den visas på. Så oavsett om besökaren till hemsidan använder en mobiltelefon, en dator eller en stor tv så kommer innehållet anpassa sig och visas på lämpligt sätt.

Vad är ett CMS?

Ett CMS eller Content Managment System är precis som namnet föreslår ett verktyg för att hantera innehåll. När vi pratar om hemsidor och CMS är det alltså verktyget som man skapar och uppdaterar sitt innehåll med. Det finns en uppsjö av olika CMS idag. Vissa är byggda för att skapa och underhålla stora hemsidor, och andra är byggda för att göra det enkelt för dom med små hemsidor. Några exempel på CMS är: Wordpress, Joomla, Drupal, epage, Squaresapce.

Ska jag ha social media och hemsida till mitt företag?

Det korta svaret är: Ja!

Det lite längre svaret är att det beror på, och att du borde finnas där din målgrupp finns. En hemsida är lite av en fräschhetsfaktor idag. Man tar nästan förgivet att ett företag har en hemsida och att man kan få svar på dom flesta av sina frågor där. En hemsida är också en plattform som man äger själv. Det är därför en trygg byggsten att ha och falla tillbaka på.

Sociala medier å andra sidan är en plattform som man inte äger, och där man spelar efter plattformens regler. Varje uppdatering plattformen genomför kan förändra resultatet av din sattsning. Därför är det klokt att inte förlita sig helt på en enda plattform. Det positiva med sociala medier är att dom har massor av användare. För med handen på hjärtat, dom flesta är nog mer benägna att spendera tid på Facebook eller Intagram än din hemsida. Att finns och synas på plattformar där användarna redan finns kan vara både enklare och effiktivare än att blint förlita sig på att dom skall hitta ditt företags hemsida.

Så det långa svaret kan alltså kokas ned till:
  • Var där din målgrupp är
  • Lägg inte alla ägg i en korg

Vad är en webbkaka?

En webbkaka (cookie) är en liten textbaserad fil som en server (tänk hemsida) kan fråga om att få lägga i en användares dator. Filen används ofta för att hemsidan ska komma ihåg vad du har gjort på den. Till exempel kan en kaka hjälpa hemsidan att komma ihåg vilket språk du ställt in, att du lagt saker i en kundkorg eller att du loggat in. Kakor kan också användas för att lista ut vilken reklam som är mest passande för dig. Google använder t. ex webbkakor för att göra sökresultaten och annonseringen så relevant som möjligt.

Hur ofta ska jag uppdatera min hemsida?

Det finns egentligen inget svar på frågan. Det man såklart ska tänka på är att som minst hålla innehållet uppdaterat så att det inte finns saker som är inaktuella eller felaktiga. 

Om du planerar att bygga en hemsida så kan det dock vara en bra fråga att tänka på. Vad har du för resurser när det kommer till att uppdatera hemsidan? Har du möjlighet att uppdatera en gång per år, en gång i månaden eller varje dag? Om du inte har tid eller möjlighet att uppdatera hemsidan ofta så är det ett smart val att bygga hemsidan med det i åtanke. Ha t.ex. ingen blogg eller nyheter som behöver uppdateras ofta. Välj ett hemsideverktyg (eller CMS) som är enkelt för dig att använda. Om man vill finns det såklart företag man kan låta sköta allt kring sin hemsida, från att sköta drift till att uppdatera nyheter, bloggar och så vidare.

Vad är Google Analytics?

Analytics är ett verktyg för webbanalys. Det kan visa er djupgående vilken typ av trafik som kommer till er hemsida. Hur de klickade sig in på er webbsida och vad de gör när de väl är på sidan. Detta gör det möjligt att analysera användarupplevelsen. Vilka delar av sidan besöker de som i slutändan konverterar? Finns det förbättringar att göra?
​​​​​​​Läs mer om Google Analytics...

Vad är display-reklam?

Visuell reklam i form av exempelvis video eller bilder som visas på hemsidor. Till exempel annonserna du ser på Aftonbladet, Youtube eller Expressen. 

Vad är banner?

En annons som oftast består av antingen bild eller video och brukar förekomma på toppen eller på sidan av en hemsida.

Vad är Google my business?

En gratis tjänst hos Google som ger er större kontroll över hur ert företag presenteras om vid google-sökningar. Ta del av recensionerna, lägg till bilder och byt information. Läs mer om Google My Business... ​​​​​​​