Sökmotoroptimering (SEO)

Se till att dina potentiella kunder hittar dig i sökresultatet! 

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotorsoptimering, även kallas SEO (förkortning för Search Engine Optimization) är det arbete du gör på din hemsida och utanför din hemsida för att påverka det organsika sökresultatet hos sökmotorer som Google, Bing eller Yahoo. I Sverige dominerar Google som sökmotor med 97% av sökmarknaden. Målet med sökmotorsoptimering är att påverka din placering i resultatet, du vill synas så högt upp i resultatet som möjligt. I bästa senariot bör du ligga topp 3. Men tänk på att placeringen inte alltid är det viktigaste, även om du ligger först kan den som söker klicka in på andra eller tredje i resultatet för att den anser dem mer tilltalande.

Den stora fördelen med sökmotorsoptimering är att det inte behöver kosta mycket pengar (inte mer än din tid) då arbetet till stor del fokuserar på vad du har för innehåll på din hemsida.

Sökmotorsoptimering delas ofta in i två grupper, det arbete du på din hemsida (on-page) och det arbete du gör utanför din hemsida (off-page) för att påverka din ranking. 
​​​​

Hur fungerar det?

Utifrån Googles algoritmer rankar och analyserar Google alla hemsidor som finns för att ge ett så relevant och använtbart sökresultat till den som söker. Det betyder att du som vill synas i toppen i sökresultet, behöver lägga tid på ditt innehåll så att det är så relevant som möjligt för dina potentiella besökare till hemsidan.

On-page

On-page avser all sökoptimeringsarbete du lägger ner på din hemsida. Sökmotorerna älskar all innehåll, i synnerhet textinnehåll! Utifrån ditt innehåll på din hemsida skapar sökmotorerna en uppfattning om vad din hemsida handlar och kan därefter avgöra hur relevant din hemsida är för den som söker.

Utöver ditt innehåll behöver du se över de tekniska delarna för din hemsida som påverkar din rakning i sökresultatet. Eftersom majoriteten av alla sökningar sker via mobil är det viktigt att din hemsida är mobilanpassad. Att ha en bra strukturerad menystruktur och SSL-certifikat ger också bättre förutsättningar för en högre placering i sökresultatet. 

Off-page

Off-page avser det arbete du lägger utanför din egen hemsida. Även om du har ett relevant innehåll som är väloptimerat kan även det ibland inte räcka till. Arbetet för off-page innefattar sökmotorernas uppfattning om en hemsidas populäritet, trovärdighet och auktoritet (till skillnad från on-page som fokuseras på relevans och innehåll). 

För att öka trovärdigheten av din hemsida och därmed påverka off-page behöver du att andra hemsidor som är starka till din hemsida. Det betyder att ju fler relevanta och trovärdiga hemsidor som länkar till dig, ju starkare uppfattning får även du.

Vad måste jag göra för att komma igång?

För att börja arbeta med sökmotorsoptimering måste du först ha en hemsida att arbeta med. Börja med att hitta dina sökord eller sökfraser som du vill synas på. Välj om du vill ta hjälp av en professionell byrå som arbetar med sökmotoroptimering eller om du vill analysera branschen själv.

Konsten att välja rätt sökord eller fras

Innan du börjar sökmotoroptimera din hemsida behöver du hitta rätt sökord/sökfraser. Det är dags att analysera sökord! Denna analys avgör vad du behöver kommunicera ut på din hemsida för strategiskt kunna påverka din rankning i sökresultatet. 

Börja med att fundera vad dina potentiella kunder söker på. Vad söker dom på i sökmotorer för att hitta liknande tjänster eller företag som dig? Du vill hitta ett sökord eller en sökfras så specifik som möjligt, men inte för specifik för så att ingen söker på det. Att optimera ett sökord med endast några fåtal sökningar i månaden ger inte ett lika bra resultat. Det gäller att välja sökord som har en större mängd sökvolym som kan ge dig effekt och driva mer trafik till din hemsida. Även om sökvolymen spelar roll, är det otroligt viktigt att sökordet eller sökfrasens syfte. Används sökfrasen i den kontext du vill använda den i? 

    Relaterade länkar

    Visste du detta?

    • Varje dag görs 55 miljoner sökningar på Google i Sverige.
    • 15 ​​​​​​​% av varje sökning som görs idag har aldrig varit sökt på förr.
    • Sökresultaten varierar beroende på vem som söker. Det finns alltså inte någon konkret första plats på Google.
    Källa: Svenskarna och Internet 2018

    Ordbok för sökmotorsoptimering

    ​​​​​​​

    SEM

    SEM är en förkortning för Search Engige Marketing, på svenska Sökmotormarknadsföring och är ett samlingsbegrepp för all typ av marknadsföring på en sökmotor. Oavsett om det är betalt eller ej.

    SEO

    Förkortning för Search Engine Optimization, på svenska Sökmotorsoptimering.

    Sökmotor

    Sökmotor är exempelvis Google, Bing och Yahoo. I Sverige använder 97% Google som sökmotor

    Sökresultat

    Sökresultatet är den information du får upp i sökmotorn när du söker.

    Rankning

    Rakning är den ordning man har i sökresultatet och avgörs utifrån Googles algoritmer.
    ​​​​​​​

    Sökord/sökfras

    Sökord eller sökfras (som blir allt vanligare idag) är de ord eller den fras du ska optimera utefter vad man söker på. 

    Titel

    Titeln är sidtiteln på en specifik sida på din hemsida. En sidas titel visas i sökmotorernas sökresultat (rubriken) och inne på din hemsida i webbläsarens flik. Din titel bör innehålla ditt sökord och vara relevant till sidans innehåll. Eftersom den även syns i sökresultatet behöver du tänka på att ha en säljande titel som får personen att välja din hemsida framför konkurrenterna i sökresultatet.


    Metabeskrivning

    Metabeskrivningen visas i sökmotorernas sökresultat och är beskrivningen som syns under titeln. Metabeskrivningen ska vara relevant och skapa ett intresse för att sökaren ska klicka in på din hemsida.  Men var varsam, ibland väljer sökmotorerna att visa en annan beskrivning från sidan om de anser att den är mer relevant än den metabeskrivning som finns!

    URL

    Din webbadress till en särskild sida på din hemsida. Exempelvis: www.narvara.nu/sokmotoroptimering.

    Checklista, börja arbeta med sökmotoroptimering för bättre resultat på Google!

    Fem enkla punkter som får dig att komma igång med din sökmotoroptimering. Sökmotoroptimering kan göras hur komplicerat och svårt som helst, men vi tycker att det viktigaste är att man börjar, därför är det viktigt att det är enkelt att komma igång. Med vår checklista kommer du vara igång på nolltid. Lycka till!

    1. Vilken är din målgrupp, och vad söker dom efter?

    Vilken är din målgrupp och vad söker dom efter på Google? Gör en lista med ämnen och saker som dina kunder funderar på och vill veta mer om. 

    2. Skapa innehåll

    Skapa innehåll efter listan du just skapat. Tänk på vilket språk din målgrupp använder sig av. Kanske är det olämpligt att använda fackspråk och knepiga termer för just din målgrupp? Det är din målgrupp du skapar innehåll för, inte dig själv.

    3. Strukturera innehållet

    Tänk på att strukturera innehållet så att det är lätt att ta till sig. Använd rubriker, punktlistor, tabeller och andra hjälpmedel för att presentera innehållet. Det kan också vara en bra idé att använda bilder och videos för att lyfta innehållet ytterligare.

    4. Dom tekniska förutsättningarna

    Det finns en rad tekniska detaljer som spelar roll inom sökmotoroptimering. En bra grund kan vara att se till att din hemsida är mobilanpassad och responsiv, att den laddar snabbt och att den har ett SSL-certifikat. Se självklart även till att menyn på din hemsida är enkel, så att besökaren hittar allt den letar efter!

    5. Ha tålamod

    Att arbeta med sökmotoroptimering kan ta tid. Både att skapa innehåll och att se något resultat. Tänk därför långsiktigt och ge inte upp, resultaten kommer att komma med tiden sålänge du gör rätt saker och skapar innehåll din målgrupp är intresserade av. Och du, sökmotoroptimering är inte något man gör en gång och sedan är klar. Fortsätt jobba och skapa nytt innehåll till din målgrupp! 

    6. Mät och utvärdera

    Se till att din hemsida har någon form av verkyg för att se statistik. Du kommer vilja veta hur många besökare du har, hur många som besöker varje enskild sida och hur många som kommer från sökmotorer. Har en sida väldigt få besökare kanske du behöver göra om den, eller få den mer synlig på din hemsida så att besökarna hittar den.

    Tycker du att sökmotoroptimering verkar komplicerat?

    Vi kan hjälpa dig med frågor och funderingar för att komma igång!